Τι σημαίνει «Κένταυρος» και ποιος ο ρόλος του στον αστρολογικό χάρτη;
από την Λίλιαν Σίμου
Σε συνέχεια του εισαγωγικού άρθρα για τους Κενταύρους, ας δούμε την σημασία τους μέσα από τους μύθους και την αστρολογία.
Πρόκειται για ένα μυθικό όν, σύνθετο, όπου είναι άλογο από την μέση και κάτω και άνθρωπος από την μέση και πάνω.
Θεωρείται πως η λέξη «Κένταυρος» δημιουργήθηκε από τις λέξεις: «κεντώ» και «ταύρος», στην Θεσσαλία, σε μία πολύ παλιά εποχή.
Ο βασιλιάς της περιοχής είχε πολλά ζώα και προσέλαβε ιππείς να τα προσέχουν όταν έβοσκαν, ώστε να μη χαθούν. Στην περίοδο του ζευγαρώματος, οι ταύροι διασκορπίζονταν. Οι ιππείς αυτοί, είχαν την βουκέντρα και «κεντούσαν» τα ζώα, όταν ήθελαν να τα ωθήσουν προς τη σωστή διαδρομή τους. Πήραν την επονομασία, λοιπόν, «Κένταυροι» και ήταν μία ομάδα δυνατών ανδρών, που δούλευαν σκληρά. Η μυθοπλασία, τους έκανε να είναι ενωμένοι με το άλογό τους, καθώς περνούσαν όλη την ημέρα πάνω σ’ αυτό.
Στην Ιλιάδα, οι Κένταυροι καλούνται «φύρες» και παρουσιάζονται σαν δασύτριχοι αγριάνθρωποι που κατοικούν τα βουνά της Θεσσαλίας.
Στην Οδύσσεια, παρομοιάζονται με τους Σάτυρους για τα βίαια ένστικτά τους. Αργότερα όμως, αναφέρονται ως όντα με διπλή φύση, όπως τους γνωρίζουμε σήμερα.
Ο Πίνδαρος, αναφέρει στο έργο του «Πύθια» πως οι Κένταυροι κατάγονται από τον Ιξίωνα και τη Νεφέλη. Ο μύθος αυτός έχει ιδιαίτερο συμβολισμό και τον περιγράφω στην ενότητα του βιβλίου μου για τον Ιξίωνα.
Ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, αναφέρει πως οι Κένταυροι ήταν παιδιά του θεού Απόλλωνα και της νύμφης Στίλβης. Γεννήθηκαν στην κοιλάδα του Πηνειού. Ο Απόλλων, ηλιακός θεός του φωτός, ενώθηκε με την Στίλβη, την «λάμπουσα στο νυχτερινό φως των άστρων». Το φως της ημέρας και της νύχτας ενώνεται, μέσα από την αγάπη. Κι από την αγάπη αυτή, προκύπτουν δύο παιδιά: ο Λαπίθης και ο Κένταυρος.
Ο Λαπίθης μοιάζει να είναι παιδί της ημέρας και ο Κένταυρος παιδί της νύχτας. Από τον πατέρα τους αποκτούν τις γνώσεις της Αλήθειας, της σοφίας, της Ιατρικής, της Μουσικής, από τη μητέρα τους έχουν τη δυνατότητα να μελετούν τη νύχτα τα άστρα. Ο Λαπίθης είναι ον ευγενικό, φιλόξενο, γενναιόδωρο, γιγαντόσωμο, αλλά με καθαρά ανθρώπινη μορφή. Ο αδελφός του Κένταυρος, είναι δύσμορφος, άγριος, επιθετικός, με έντονα πάθη. Είναι αυτός που δεν έχει εξισορροπήσει το λογικό μέρος (ανθρώπινο) με το άλογο (το δίχως λογική, τον ίππο).
Στην ουσία, μέσα από αυτή την ένωση, έχουμε τα δύο αδέλφια, που απεικονίζουν τη διπλή επιλογή που υπάρχει στους ανθρώπους. Την θετική πλευρά και την αρνητική. Δεν διαφέρει, έχω την γνώμη, με τον μύθο του Κάιν και του Άβελ, στην εβραϊκή παράδοση. Κι εκεί τα δύο αδέλφια, αντιπροσώπευαν τις δύο τάσεις της ανθρωπότητας. Οι δύο τάσεις της ανθρωπότητας, φαίνονται και στον μύθο του Ηρακλή, είτε με τον δίδυμο αδελφό του Ιφικλή, είτε όταν είναι στο δίλημμα μεταξύ του δρόμου της Αρετής και της Κακίας. Κάθε φιλοσοφία, κάθε παράδοση, ανά τους αιώνες, περιέχει τον συμβολισμό της δυαδικότητας.
Ο Κένταυρος, λοιπόν, είναι η εικόνα του ανθρώπου που πάσχει, διαιρεμένος ανάμεσα στα ένστικτα και την πνευματική του κληρονομιά, την θεία υπόσταση. Η αγριότητα που τον χαρακτηρίζει εν γένει, είναι η εσωτερική του ανισορροπία. Βιώματα, τραύματα, εμπειρίες που δεν μπορεί να ξεπεράσει, πλήττουν την «αύρα» του. Από τον άνθρωπο που κεντά τον ταύρο, ερχόμαστε στη συνέχεια της μυθολογίας, στον άνθρωπο που «κεντά την αύρα» του. Κι αυτό δεν είναι καθόλου δύσκολο να το κατανοήσουμε.
Οι αρχαίοι σοφοί, γνώριζαν πως ένα σώμα όταν πάσχει, δεν πάσχει μόνο στο εξωτερικό του περίβλημα της ύλης. Αλλά και στα υπόλοιπα σώματα, τα πιο λεπτοφυή, που περιβάλλουν το υλικό (φυσικό). Η αύρα, είναι το πρώτο έξω από το φυσικό. Στην Επίδαυρο, που ήταν θεραπευτικό κέντρο της αρχαιότητας, η θεραπεία συνίστατο στην «επίδραση επί της αύρας». Κάθε ασθένεια, πριν εκδηλωθεί στο σώμα, εκδηλώνεται στην αύρα, η οποία αποτελεί και την ασπίδα προστασίας μας, κατά κάποιο τρόπο. Αυτό το περίβλημα, λοιπόν, κεντιέται από τα πάθη μας (τρυπιέται, βάλλεται). Όταν, μέσα από το πρίσμα της αστρολογίας, κατανοήσουμε με τους Κενταύρους πού έχουμε υποστεί βλάβη, μπορούμε να θεραπεύσουμε την αύρα και στη συνέχεια το σώμα μας. Μπορούμε να στηρίξουμε την ύπαρξή μας και να της δώσουμε την ευκαιρία να αντιμετωπίσει τις δυσκολίες μέσα από τη σοφία της γνώσης.
Στο βιβλίο «Κένταυροι, Αμαζόνες, Μέδουσα» της Αλτάνης, περιγράφεται πως ο Ηνίοχος, είναι αυτός που έχει την συνειδητοποίηση της πνευματικότητας και ο Κένταυρος, είναι αυτός που έχει την ανεξέλικτη φύση.
Αν και θεωρώ πως ο Κένταυρος περιέχει και τα δύο και πως όλοι λίγο-πολύ έχουμε στοιχεία Κενταύρου μέσα μας, κάτι που αποδεικνύει και η αστρολογική έρευνα στην οποία αναφέρεται αναλυτικά το παρόν βιβλίο, θα παρουσιάσω τις θέσεις της συγγραφέως, με τις αντιθέσεις όπως τις τοποθετεί, γιατί έχουν ενδιαφέρον:
Ηνίοχος – η Αρετή Κένταυρος – Η Κακία
Σωφροσύνη, εγκράτεια Φιληδονία, έδρα των παθών, γαστήρ
Ανδρεία Δειλία, ύπνος
Φρόνηση, δικαιοσύνη Αφροσύνη, λαγνεία, αδικία, θυμός
Θεωρώ πως έχουμε μέσα μας και το έλλογο μέρος, τον Ηνίοχο και το άλογο μέρος, που παρουσιάζεται μέσω του Κενταύρου. Το καλό και το κακό. Το υψηλό και το χαμηλό. Άλλοτε λειτουργούμε με το ένα, άλλοτε με το άλλο, κι αυτό γίνεται περισσότερο ή λιγότερο συχνά, ανάλογα με την εξέλιξη της ψυχής μας.
Αλλά για να εξελιχθεί η ψυχή μας, πρέπει να βρούμε αυτά τα «κεντήματα της αύρας», τις οπές που έχουν δημιουργήσει κάθε είδους πάθη και προβλήματα συμπεριφοράς, όπως ωραία περιγράφονται στην αντιπαράθεση που βλέπουμε.Να «ράψουμε» αυτές τις οπές, ώστε να περιφρουρήσουμε την εσωτερική και εξωτερική μας υγεία και να βρούμε τις ισορροπίες μας. Και ο Κένταυρος από μόνος του γίνεται θεός, δάσκαλος, σοφός. Πατά στη γη με το ζωικό του κομμάτι, δηλαδή την ανθρώπινη υλική υπόσταση, αλλά ατενίζει τον ουρανό και τα πνευματικά πεδία, κάτι ανάλογο με τον Τοξότη, τον αστερισμό που συμβολίζεται από ένα Κένταυρο.
Ωστόσο, υπήρξαν και κάποιες ευγενικές προσωπικότητες, μεταξύ των Κενταύρων και αποδεικνύεται, πως έστω και δύσκολα, όλοι μπορούμε να εξελιχθούμε και να ξεφύγουμε από την ενστικτώδη παρόρμηση που μας καταστρέφει.
Σημαντικότερη μορφή όλων ήταν αυτή του Δάσκαλου Χείρωνα, γιου του Κρόνου και της Φιλύρας. Θεός ο ίδιος, δίδαξε και στήριξε κάθε γνώση, είτε αυτή αφορούσε την φιλοσοφία, είτε την ιατρική, είτε την μουσική, είτε και την πολεμική τέχνη. Ο Κλήμης ο Αλεξανδρεύς, λέει στην Μυθολογία του, πως την πρώτη κατάταξη των άστρων στον ουρανό, την έκανε ο Χείρωνας, για να βοηθήσει τον μαθητή του Ιάσονα, να βρει τον δρόμο για την Κολχίδα, μαζί με τους Αργοναύτες του. Ο Χείρωνας, παρέμεινε δύσμορφος, αλλά αυτό δεν τον εμπόδισε να κάνει θείο έργο στη πορεία της ζωής του. Δεν θα πάψουμε να έχουμε υλική υπόσταση, υλικές ή ζωικές ανάγκες, αλλά θα προσπαθήσουμε να ενώσουμε τα δύο κομμάτια που συχνά παραμένουν ασύνδετα: το υψηλό και το χαμηλό.
Στον σοφό Χείρωνα, αφιερώνεται μεγάλο μέρος αυτής της μελέτης μου, γιατί κατέχει περίοπτη θέση.
Μαζί με τον Χείρωνα όμως, εμφανίζεται μία μεγάλη συντροφιά Κενταύρων, οι περισσότεροι με αρνητικές προεκτάσεις, που δηλώνουν τις οπές που έχουμε επιτρέψει να υπάρχουν στην αύρα μας (κεντήματα της αύρας). Από τα κεντήματά τους πονάμε, αιμορραγούμε και πληγώνουμε τους γύρω μας. Αδυνατούμε να γίνουμε πλήρεις στη ζωή μας. Εμποδίζουμε την χαρά να μπει στην ψυχή μας. Η συντροφιά του Χείρωνα (ο Φόλος, ο Νέσσος, η Χαρικλώ, η Ωκυρρόη, η Υλονόμη και οι υπόλοιποι) μας περιμένουν και μας ανοίγουν τον δρόμο της ανακούφισης. Μαζί τους, κάποια ακόμη μικρή «παρέα» με αστεροειδείς που συνδέονται με το στοιχείο των παθών και των Κενταύρων: ο Ηρακλής, ο Δαμοκλής, ο Ιξίων και η Μέδουσα!
Η θεραπευτική τους δύναμη μας περιμένει, ανοίγει τις πύλες της και είναι έτοιμη να μας στηρίξει ώστε να κλείσουμε τις πληγές μας. Ας τους υποδεχτούμε!
Σχετικά άρθρα:
Κένταυροι: πόνος και πάθη ψυχής
Οι όψεις του Χείρωνα: τραύμα και θεραπεία
Χαρικλώ, η στοργική σύντροφος του Χείρωνα
Τα στοιχεία είναι αποσπάσματα σε μεγάλο βαθμό από το βιβλίο μου “Η αστρολογία στο βουνό των Κενταύρων” των εκδόσεων Διμελή
Σημείωση: Όλες οι αναρτήσεις μας καθημερινά και στη σελίδα μας https://www.facebook.com/pages/Lilian-Simou-Astrolife/
Το μήνυμα της ημέρας στο: http://kissmygrass.gr/
Kένταυρος
Το πρώτο κείμενο που αναφέρεται σε K-ένταυρο, που δίνει την αυθεντική διάσταση, ήταν και είναι «τα αργοναυτικά» του Ορφέα.
Αυτά τα αυθεντικά «Αργοναυτικά» διάβασαν όλοι οι συγγραφείς, καί όπως φαίνεται η έπαρση της φαντασίας τους, και η αντιγραφή ο ένας από τον άλλο, τούς οδήγησε στο συμπέρασμα μέ τά μισά άλογα….
Παρακάτω, το αμφισβητούμενο κείμενο και θα καταλάβουμε τό λάθος
Είναι η στιγμή που οι «Αργοναύτες» μπαίνουν μέσα στο σπήλαιό του Κ-ένταυρου…. κένταυρου, καί τον βλέπουν να κάθετε … (στίχοι 395-396)
“Αὐτάρ ἔπειτ’ αὐλήν εἰσήλθομεν ἠεροειδή (σκιώδη) καί οἱ κεκλιμένος μέν ἐπ’ οὐδαίοιο (κατά γής) χαμεύνης κεῖτο μέγας ένταυρος, ἀπηρήρειστο δέ πέτρῃ ἱππείῃσιν ὁπλῇσιν, τανυσσάμενος θοά κῶλα”
«……κείτο μέγας ένταυρος, απηρήρειστο δέ πέτρη ιππείαισιν οπλαίσι τανυσσάμενος θοά κώλα.»
Το κείμενο λέει ‘Ενταυρος όχι κένταυρος
Αργοναύτες…..Άρης + Γώ = Αργώ = διαστημόπλοιο που έκανε το ταξίδι Άρη Μήνη Γή, Εξ’ού και Άρη-μηνία (Αρμενία) όπου και προσγειώθηκε… τό Κ-άππα, στο όνομα Κένταυρος έχει την ένοια τού ΚΑΤΩ (Κάτω εδώ στη γη….. έγειναν όλα αυτά… ΌΧΙ εκεί από οπυ έχουμε έρθει)
( το “Από την πόλη έρχομαι και στην κορφή κανέλα” βγάζει νόημα,
Ό κένταυρος όμως σαν οντότητα δεν βγάζει ιδίως όταν μιλάμε για κτηνοβασία ……
Ιδού γιατί αλλοιώνεται η παιδεία…..
Ας δούμε όμως τi στήν ουσία λέει το κείμενο
1) Τανυσσάμενος = τεντώνοντάς το
2) Θοά = πετώντας
3) κῶλα = μεμβράνη-σφενδόνη
4) απηρήρειστο = ακατέργαστη
5) μέγας = ογκώδης
6) ένταυρος = με πάρα πολλύ δύναμη σάν Ταύρος… (Μασίστας λέμε σήμερα)
Και ολλα μαζί?
«καθόταν ο ογκώδης αυτός άνθρωπος με την πολλύ δύναμη σε ακατέργαστη πέτρα κατάχαμα τεταμένος καί Aλόγων πέταλα πετούσε… με σφενδόνη»
Δηλαδή: Ο άνθρωπος αυτός, (ένταυρος) τεταμένος με χέρια και με πόδια περνούσε τον καιρό του παίζοντας ένα παιχνίδι, που συνεχίζει να υπάρχει ως σήμερα, με τα πέταλα των αλόγων. Ούτε μισό άλογο ήταν ούτε ταύρος ούτε κτηνοβάτης.
Καλησπέρα σας
Ευχαριστούμε για τις πληροφορίες, πολύ ενδιαφέρουσες, καθώς το θέμα των Κενταύρων μπορεί να αναλυθεί σε πολλές σελίδες ή και βιβλία μελέτης.
Κάθε εκδοχή και προσέγγιση εμπλουτίζει το θέμα. Βέβαια η ψυχολογική συμβολική ερμηνεία στην αστρολογία, των αστεροειδών Κενταύρων, δανείζεται στοιχεία μυθολογίας όπως κάθε φορά, αλλά εκφράζεται μέσα από την ανάλυση των στατιστικών δεδομένων.
Να είστε καλά
Λίλιαν Σίμου