H ιστορία μιας … τσαγιέρας.
Από την Βάνα Κοντογιάννη
Εναλλακτική θεραπεύτρια
Στη μακρινή Κίνα, 120 μίλια βορειοδυτικά της Σαγκάης, στην επαρχία Jiangsu, πλάι στη λίμνη Τaihu, βρίσκεται μια μικρή πόλη με το όνομα Jixing (Γίσιν).
Η πόλη αυτή έχει συνδέσει το όνομα της με την κεραμική τέχνη από το 2500 πΧ. Η ποιότητα του πηλού που υπάρχει εκεί, purple sand ή zisha όπως την ονομάζουν, έχει την ιδιότητα να αφήνει ανοικτούς πόρους στα είδη που κατασκευάζονται από αυτό το υλικό, με αποτέλεσμα τα σκεύη να απορροφούν τις οσμές των υγρών τα οποία τοποθετούνται σε αυτές και να τις κρατούν ζωντανές στο πέρασμα του χρόνου. Είναι σκεύη που διαθέτουν όπως λέγεται «μνήμη». Η ποιότητα αυτού του πηλού δεν συναντάται πουθενά αλλού στον κόσμο. Οι κάτοικοι της πόλης αυτής, κρατούν για λογαριασμό τους την πρώτη ύλη του πηλού και δεν την πωλούν πουθενά.
Κατά τη διάρκεια της δυναστείας των Μινγκ, (1368-1643), οι Κινέζοι άλλαξαν για πάντα τον τρόπο παρασκευής του τσαγιού. Παλαιότερα, το έβραζαν μέσα σε μεγάλα μπολ πάνω στη φωτιά, κτυπώντας τα φύλλα του, τα οποία υφίσταντο ζύμωση. Την εποχή όμως εκείνη, εισήγαγαν τη μέθοδο να μουσκεύουν τα φύλλα του πράσινου τσαγιού μέσα σε ζεστό νερό και στη συνέχεια να τα αφαιρούν αποφεύγοντας τη ζύμωση του. Η αλλαγή στον τρόπο παρασκευής του τσαγιού, οδήγησε στη δημιουργία του σκεύους της τσαγιέρας. Σκεύη παρόμοια με την τσαγιέρα υπήρχαν από τους Νεολιθικούς χρόνους στην Κίνα, όμως τα χρησιμοποιούσαν για νερό και κρασί.
Ανέκαθεν, το τσάι στην Κίνα αποτελούσε ολόκληρο τρόπο ζωής, σκέψης και φιλοσοφικού κινήματος. Δεν ήταν απλά ένα ρόφημα, αλλά ολόκληρη ιεροτελεστία γι’αυτούς.
Πατέρας της τσαγιέρας Yixing ήταν ένας αγγειοπλάστης, ο Gong Chun, ο οποίος έζησε γύρω στο 1500 μΧ. Έφτιαξε την πρώτη τσαγιέρα που έμοιαζε με λωτό με έξι λοβούς από μια χούφτα πηλό η οποία φέρει το όνομα του. Σήμερα η συγκεκριμένη τσαγιέρα διασώζεται και θεωρείται θησαυρός.
Στα χρόνια αυτά, η κατασκευή μιας τέτοιας τσαγιέρας ήταν ολόκληρη τέχνη. Είχε θέματα από κορμούς δένδρων, λουλουδιών, δράκων, γεωμετρικά σχήματα, ποιήματα γραμμένα με θεσπέσια καλλιγραφία. Οι πήλινες τσαγιέρες υιοθετήθηκαν από τους διανοούμενους της εποχής σε αντίθεση με τους αυλικούς και τους πλουσίους οι οποίοι έπιναν το τσάι τους σε πορσελάνινες, χρυσές ή ασημένιες τσαγιέρες. Συνηθιζόταν τότε, οι τσαγιέρες να είναι μικρής χωρητικότητας, ατομικές, και να πίνεται το τσάι από το στόμιο της κάθε μιας.
Η παραγωγή τους σταμάτησε το 1937 λόγω του πολέμου μεταξύ της Κίνας και Ιαπωνίας και ξανάρχισε πάλι το 1954.
Η μέθοδος κατασκευής κρατιέται ακόμα με ιερή ευλάβεια ίδια με τη μέθοδο των πατέρων της. Οι τσαγιέρες είναι πανέμορφες από αισθητικής πλευράς, έχουν άριστη ροή και είναι καλά ισορροπημένες όταν τις κρατά κάποιος στο χέρι του. Κάθε μία από αυτές παίρνει ζωή από ένα και μόνο τεχνίτη. Δεν χρησιμοποιούν τροχό, όπως συνηθίζεται στην κατασκευή άλλων πήλινων σκευών. Όλη η δουλειά γίνεται χρησιμοποιώντας εργαλεία από ξύλο και κέρατα βουβαλιού. Κατά τη διάρκεια του ψησίματος δημιουργούνται οι πόροι στο είδος αυτό του πηλού, οι οποίοι διατηρούν τη θερμοκρασία και τη μυρωδιά του τσαγιού. Για το λόγο αυτό η κάθε μια τσαγιέρα από αυτές χρησιμοποιείται για συγκεκριμένο κάθε φορά τύπο τσαγιού. Λόγω της μνήμης του σκεύους που αναφέραμε και παραπάνω.
Ο καλλιτέχνης, στο τέλος της δουλειάς του, βάζει τη σφραγίδα με το όνομα του στη βάση κάθε τσαγιέρας, μια τακτική που ακολουθείται από τον 16ο αιώνα.
Τα χρώματα του πηλού είναι καφέ –ρόζ, καφέ – πράσινο, και καφέ – κόκκινο. Αναμειγνύοντας τα τρία είδη βγαίνουν διαφορετικοί χρωματισμοί. Η χημική σύσταση του πηλού είναι άργιλος καολίνης, οξείδια σιδήρου και διοξείδιο του πυριτίου (χαλαζίας, quartz). Στο διοξείδιο του πυριτίου οφείλονται οι βιομαγνητικές δυνάμεις του πηλού οι οποίες πολλαπλασιάζουν τις ιδιότητες των φύλλων του τσαγιού.
Ανά τον κόσμο, υπάρχουν πάμπολλοι συλλέκτες των Yixing, πολλές δε από αυτές αποτελούν έργα τέχνης και πουλιούνται σε υψηλότατες τιμές.
Οι απλές τσαγιέρες Yixing έχουν λογικές τιμές, είναι πανέμορφες και κουβαλούν την πατίνα μιας μακραίωνης ιστορίας.
Πριν χρησιμοποιηθούν για πρώτη φορά, χρειάζεται να υποβληθούν σε μία διαδικασία αργού βρασμού μέσα σε νερό με λίγη ποσότητα από την ποικιλία του τσαγιού που προτιθέμεθα να πίνουμε σε αυτές, για να εξοικειωθούν με τη μυρωδιά του και να την κάνουν δική τους. Κατόπιν αφήνονται μέσα σε αυτό το νερό 48 ώρες. Με τον τρόπο αυτό, κάθε φορά που θα πίνουμε το τσάι μας σε αυτή την τσαγιέρα, η μυρωδιά του θα εμπλουτίζεται και θα αναδύεται με τον καλύτερο τρόπο. Οι τσαγιέρες αυτές δεν πλένονται ποτέ με απορρυπαντικά. Ξεπλένονται μόνο με λίγο ζεστό νερό και αφήνονται να στεγνώσουν στον αέρα μέχρι να ξαναδώσουν το επόμενο «πολύτιμο» τσάι μας.
Πηγές: διαδίκτυο, τεϊοπωλείο madras.
Όλες οι αναρτήσεις μας καθημερινά και στις σελίδες μας
στο facebook https://www.facebook.com/liliansimou.astrolife
στο twitter https://twitter.com/astrolifegr
στο κανάλι μου στο youtube: https://www.youtube.com/channel/UCSrCxZCiHrdYlzze25B_p3Q
Θέματα ψυχολογικής αστρολογίας στο: http://writersgang.com/ (Στήλη: Walking with the stars)
και τώρα στο https://togethergreece.com/Lilian1S
. . .
Προς “ἀγαπημένη Συν~ἐργάτη”
“Βάνα Κοντογιάννη”
«ΕΥχαριστίες»
για το “κατα~τοπιστικό”
και πλῆρως “δροσιστικό”
«ΓΝΩΣΗΣ», ἂρθρο
Με “ΕΥγνωμόνοια”
+ΠΑΝτα
ΜΕ ΤΟ «ΦΩΣ»
.
Ὑστερόγραφο :
ἐναποθέτω το “θέμα Μουσικής”
της “τηλεοπτικής σειράς”
«Η ΘΕΑ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ~ Jeong-Yi»
(“Κορεάτικης” παραγωγής) με
τον “μύθο” μιας “θεό~δωρης σε χάρισμα”
… “ἀγγειο~πλάστη” …
.
https://www.youtube.com/watch?v=vEfEIQlYH4I
.
“ƒ”
. . .
Προς “ἀγαπημένη Συν~ἐργάτη”
“Βάνα Κοντογιάννη”
«ΕΥχαριστίες»
για το “κατα~τοπιστικό”
και πλῆρως “δροσιστικό”
«ΓΝΩΣΗΣ», ἂρθρο
Με “ΕΥγνωμόνοια”
+ΠΑΝτα
ΜΕ ΤΟ «ΦΩΣ»
.
Ὑστερόγραφο :
ἐναποθέτω το “θέμα Μουσικής”
της “τηλεοπτικής σειράς”
«Η ΘΕΑ ΤΗΣ ΦΩΤΙΑΣ ~ Jeong-Yi»
(“Κορεάτικης” παραγωγής) με
τον “μύθο” μιας “θεό~δωρης σε χάρισμα”
… “ἀγγειο~πλάστη” …
:
https://www.youtube.com/watch?v=vEfEIQlYH4I
.
…
Ἀπο~λογοῦμαι για το “διπλοῦν”
του “σχολίου” … το ὁποῖο, δεν
δύναμαι να “ἀλλάξω” ἢ & και,
να “ἀφαιρέσω” … (?!?)
Παρ’ ὂλα “αὐτά”, εἶναι ἲσως
«Α~ΛΗΘΙΝΗ»
ἡ «ΠΑΡ~ΟΥΣΙΑ» του
ὣς “διπλοῦν”, καθῶς
διπλάσια και ἡ
«ΕΥχαρίστησής» Μου
για το καλο~γραμμένο “ἂρθρο” !
^_^ ( 3 ) ^_^
Ο,ΤΙ ΚΑΛΛΙΣΤΟ
.
~}{~ «ἀ~λεΞία»
.